Kryzys nie musi być katastrofą, a ważna życiowa zmiana może być rozwojowa. Tylko jak to zrobić?

Czasami chcielibyśmy utrzymać w życiu status quo. Taka równowaga bywa dla nas cenna z różnych powodów. Dobrze nam się wiedzie, jesteśmy spełnieni, szczęśliwi i postrzegamy swoje życie jako udane i dobre. Zmiana to jednak coś, co nieodłącznie nam towarzyszy. Niektóre nas zaskakują i nie sposób się do nich przygotować. Są jednak takie momenty i takie zmiany, których możemy się spodziewać. Jeśli wiemy, że nastąpią lub istnieje duże prawdopodobieństwo, że zmiany się pojawią, możemy się do nich przygotować. A to już coś, prawda?

Do takich zmian należy na przykład przeprowadzka, wyprowadzenie się dziecka z domu rodzinnego, wejście w związek małżeński czy przejście na emeryturę w pracy. Jeśli można się do takich wyzwań przygotować, z pewnością są na to sposoby, prawda? Owszem, istnieją i oparte są na badaniach, które przeprowadzili w 2016 roku naukowcy z University of New Hampshire. Być może pomogą wam w tym, co czeka nas wszystkich.

1. Zaakceptuj, że zmiana jest ważna.

Rzadko dzieje się tak, że przeprowadzka, ślub dziecka czy jego wyprowadzka z domu rodzinnego nie wywierają na nas wrażenia i nie zostają w nas. Z reguły takim wydarzeniom towarzyszy wiele emocji i wiele wspomnień. Kluczem do tego, aby poradzić sobie z tego rodzaju ważnym zdarzeniem jest zaakceptowanie faktu, że ono się pojawi i…jest ważne.

2. Stres może być mobilizacją, a nie zagrożeniem.

Dużej zmianie, ważnemu wydarzeniu może towarzyszyć (i z reguły towarzyszy) stres. To, w jaki sposób sobie z nim poradzisz w dużej mierze zależy od tego, czy ocenisz daną sytuację jako szansę na rozwój, a nie kryzys, który zaowocuje niepowodzeniem. Stres może mobilizować nas do działania.

3. Doceń korzyści związane ze zmianą.

Podobnie jak kryzys, zmiana nie musi oznaczać negatywnych konsekwencji (w różnej formie). Warto spróbować myśleć „do przodu” i poszukać pozytywnych stron takiego ważnego, życiowego momentu. Często znajdujemy się w sytuacjach, które pozornie wydają się nam „beznadziejne”, a niosą za sobą pozytywne skutki lub możliwości, których nie dostrzegamy. Warto poświęcić czas na to, aby je zauważyć. To może znacząco zmienić perspektywę. Jeśli trudno ci to zrobić, spróbuj porozmawiać z bliskimi osobami, które często pomagają znaleźć inny punkt widzenia.

4. Przywołaj doświadczenia.

„Jedyną stałą w życiu jest zmiana”, a więc z pewnością przydarzyła ci się już sytuacja, która była poważnym życiowym zakrętem. Spróbuj przypomnieć sobie podobne wyzwanie z przeszłości, z którym dobrze sobie poradziłaś/-eś. Być może także w tamtej sytuacji trudno było ci dostrzec pozytywne skutki zmiany?

5. Wsparcie!

Sieć wsparcia społecznego. Rodzina, przyjaciele, osoby, którym ufasz i zdanie których jest dla ciebie ważne. W każdej sytuacji, która nosi znamiona kryzysu lub zawsze, gdy czujesz, że znajdujesz się na rozdrożu, korzystać ze wsparcia: rady, argumentów lub po prostu obecności bliskich.

6. Przygotowanie, przygotowanie, przygotowanie.

Uporządkowanie swoich „spraw” i przeanalizowanie, z czym wiąże się zmiana pomaga. Powoduje, że zyskujesz poczucie kontroli nad wydarzeniami, a dzięki temu jest duża szansa, że nie będziesz odczuwać tak silnego napięcia lub lęku.

7. Refleksja.

Spróbuj niejako „użyć” zmiany do tego, aby zastanowić się jak wyglądało, jak wygląda i jak będzie wyglądało twoje życie. To dobre momenty do tego, aby przez moment zastanowić się nad tym, co osiągnęliśmy, czego byśmy chcieli i jak możemy to osiągnąć. To jeden z najcenniejszych, rozwojowych aspektów ważnych życiowych zmian. I to właśnie taka postawa powoduje, że zmiana może być rozwojowa.

8. A może autorytet?

Wiecie, że coraz mniej osób ma w swoim życiu autorytety? Dotyczy to szczególnie młodych ludzi i jest bardzo złą wiadomością. W przypadku ważnych zmian i wyzwań, które przed nami stoją posiłkowanie się takim autorytetem może dodać duży siły. Naprawdę warto spróbować.

Źródło: Enz, K. F., Pillemer, D.B. & Johnson, K.M. (2016) The relocation bump: Memories of middle adulthood are organized around residential moves. Journal of Experimental Psychology: General 145, 935-940.

 

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły