Zdrowe nawyki w zdrowej rodzinie

W ciągu ostatnich trzydziestu lat w USA liczba otyłych dzieci potroiła się. To zastraszające dane, o których powinniśmy pamiętać także żyjąc w Polsce. Coraz więcej dzieci i nastolatków cierpi na otyłość i nadwagę, młodzi ludzie coraz rzadziej podejmują aktywność fizyczną, coraz częściej za to prowadzą siedzący tryb życia – co często związane jest także ze stylem nauki i pracy. Tym bardziej, warto pamiętać o tym, że to rodzice mają ogromny wpływ na to, jakie postawy i nawyki wykształcają dzieci.

Rodzic, w zakresie kształtowania nawyków żywieniowych, może być przewodnikiem, trenerem, wychowawcą, wzorem do naśladowania. Znaczenie postaw rodziców jest wyraźne, co potwierdzają liczne badania prowadzone przez psychologów i lekarzy. Jedno z nich wskazuje na przykład, że tak prosta czynność, jak spożywanie wspólnych – w gronie rodziny – posiłków (co najmniej trzech w ciągu dnia) powoduje poprawę nawyków żywieniowych u dzieci. Te, których rodziny jadały razem, o 24% częściej niż dzieci, w rodzinach których jada się osobno, wybierało zdrowe potrawy. 12% rzadziej chorowały na otyłość i 35% rzadziej podejmowały destrukcyjne działania związane z „gubieniem wagi”. Chodzi to między innymi o prowokowanie wymiotów, niekontrolowane i nieuzasadnione przyjmowanie suplementów diety.

Psychologowie wskazują, że takim wspólnym posiłkom powinna towarzyszyć rozmowa, pogłębianie interakcji pomiędzy członkami rodziny. Warto odłożyć na bok urządzenia mobilne, wyłączyć telewizor i sprawić, że rodzinny posiłek będzie czasem, w którym dbamy o trwałość i bliskość relacji. Wyniki jednego z badań wskazują, że dzieci, które podczas posiłków nie oglądają telewizji rzadziej sięgają na co dzień po niezdrowe przekąski, takie jak chipsy oraz po jedzenie typu fast food.

W jaki jeszcze sposób rodzice mogą dbać o kreowanie pozytywnych nawyków żywieniowych dzieci?

Zaczynać wcześnie

Dbać o to, aby w życiu rodziny obecna była aktywność fizyczna, już od wczesnych lat życia dzieci zachęcać je do zdrowego odżywiania.

Upewnić się, że w domu macie zdrowe jedzenie

Oczywiście nie chodzi o to, aby pozbyć się słodyczy i przekąsek. Warto wychowywać dzieci w poczuciu, że odżywiamy się dobrze i zdrowo, a przekąski i desery stanowią tylko dodatek.

Sprawić, że zdrowe odżywianie się będzie proste

Niech to będzie codzienność, „zwykła” postawa, naturalny sposób funkcjonowania rodziny. Dzieci najczęściej wybierają do jedzenie potrawy, które znają. Zachęcaj je do próbowania nowych – zdrowych – pokarmów.

Dać przykład

Jak wielokrotnie pisaliśmy, dzieci uczą się przez naśladowanie rodziców. Odżywiaj się zdrowo, zadbaj o to, aby mieć adekwatny obraz własnego ciała, zachęcaj dziecko do akceptowania własnego ciała robiąc to samo względem siebie. Pokazuj, że można jeść zdrowo i pokazuj, jak dobrze wpływa to na organizm.

 

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły