W jaki sposób rozmawiać z partnerem o swoich emocjach?

Często zdarza się, że jeden z partnerów w związku jest bardziej otwarty i chętniej dzieli się swoimi emocjami i przeżyciami. Czasami wynika to z chęci, częściej z posiadanych zasobów lub wzorców. Kiedy jeden z partnerów jest bardziej wycofany, zamknięty lub wrażliwy, rozmowa o emocjach może przychodzić mu z większą trudnością, mogą towarzyszyć jej trudne emocje. Ta różnica może być też źródłem trudności w parze.

Rzecz w tym, że i doświadczenia, i badania sugerują, że zdecydowanie warto rozmawiać w związku o emocjach i dzielić się własnym światem wewnętrznych przeżyć i doświadczeń. Okazuje się bowiem, że już samo głośne nazwanie odczuwanych emocji lub opisanie przeżycia ułatwia radzenie sobie z nim i wpływa na to, w jaki sposób pracuje mózg. Także z tej perspektywy warto mówić o emocjach. Warto także pytać o nie partnera. Gdy do takich rozmów dochodzi i dzielicie się swoimi wewnętrznymi przeżyciami, zyskujecie szansę na dołożenie kolejnej cegiełki w budowaniu trwałego, bliskiego związku opartego na zaufaniu i więzi. Otwarcie na partnera, na jego emocje i jego perspektywę postrzegania świata tworzy zaufanie i sprzyja budowaniu intymności.

Czasami jednak, gdy partner pyta o to, jak się czujesz, możesz mieć poczucie, że czegoś oczekuje, że za pytaniem stoi jakiś cel. Gdy taka myśl się pojawia, trudno o szczerą odpowiedź i rozmowę na wysokim poziomie bliskości i intymności. Rozmawiając o emocjach warto więc starać się zachować „neutralnie”, a więc nie oceniać. Wysłuchać i dać partnerowi przestrzeń do tego, aby odczuwał świat i sytuacje takimi, jakimi je widzi. To ważne, dlatego psychologowie podpowiadają trzy stwierdzenia, które warto mieć w pamięci następnym razem, gdy będziesz rozmawiać z partnerem o emocjach.

1. Czy pytasz partnera i o jego emocje, ponieważ chcesz wiedzieć, jak się czuje? Czy dlatego, że chcesz usłyszeć określoną odpowiedź?
2. Jeśli zależy ci na tym, aby dowiedzieć się, co czuje twój partner, pozwól mu to powiedzieć takim językiem, jaki jest dla niego komfortowy i w takiej formie, w jakiej jest w stanie to zrobić.
3. Przyjrzyj się swoim emocjom w trakcie takiej rozmowy. Spróbuj dać sobie przestrzeń do tego, aby je nazwać i zobaczyć, dlaczego podczas rozmowy pojawiają się takie, a nie inne. Dla samej/samego siebie możesz być źródłem wiedzy i doświadczenia.

 

(red.)

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły