W jaki sposób radzić sobie ze świątecznym stresem?

Boże Narodzenie postrzegane jest przez wiele osób jako najszczęśliwszy i najweselszy czas w roku. Jednak dla części z nas to również bardzo stresujący okres. To trudne sytuacje związane są z nadmiarem obowiązków, koniecznością intensywnego planowania spotkań, zakupów, niedoborem snu związanym z intensywnością przygotowań do Świąt, zaangażowaniem w zakup prezentów, dekorowanie domu, ale też spotkania z rodziną i bliskimi, którym mogą towarzyszyć trudne emocje.

Według Lazarusa stres psychologiczny jest szczególną relacją między osobą a środowiskiem, którą osoba ocenia jako nadwyrężającą jej zasoby i zagrażającą jej dobrostanowi. Istnieją różne strategie radzenia sobie ze stresem, a to, którą z nich będziemy wykorzystywać zależy od wielu czynników. Dobór strategii radzenia sobie ze stresem wiąże się z określonymi cechami naszej osobowości, uwarunkowaniami temparamentalnymi, a także poczuciem pewności siebie lub tzw. poczuciem koherencji (sense of coherence – poczucie, że wszystko jest na swoim miejscu, panuje ład, a my jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom). Podstawowe strategie radzenia sobie ze stresem podzielić możemy na te zorientowane na zadaniu, zorientowane na emocje i zorientowane na unikanie. Wielu autorów podaje różnego rodzaju klasyfikacje, ale ten trójpodział spotykany jest w najczęściej.

Aby zredukować stres związany ze Świętami warto wypróbować kilka sprawdzonych metod. Jedną z nich jest kreowanie pozytywnych myśli. W sytuacjach, w których odczuwamy stres możemy spróbować przywołać do siebie pozytywne wspomnienia związane ze Świętami, dzieciństwo pełne prezentów i radości, udane spotkania z bliskimi lub inne dobre, pozytywne momenty związane z Bożym Narodzeniem. Jeśli na przykład dekorujemy choinkę i nagle pojawiają się w naszych głowach myśli dotyczące tego, ile rzeczy jeszcze trzeba kupić, co trzeba zrobić, jaki ogrom pracy związanej ze Świętami nas czeka, spróbujmy przypomnieć sobie moment ubierania choinki w dzieciństwie, cieszyć się obecnością bliskich i nie martwić się przez moment.

W jaki sposób radzić sobie ze „świątecznym stresem”?

Wdzięczność. Doceniaj drobne i duże życzliwe gesty i szczęśliwe momenty. To one sprawiają, że mamy dobre wspomnienia i doświadczenia.

Akceptacja. Stres często przeżywamy z powodu różnicy między oczekiwaniami a rzeczywistością. Spróbuj zaakceptować fakt, że nie na wszystko masz wpływ i że nie wszystko musi być perfekcyjne.

Asertywność. Masz prawo do ochrony swoich granic i wyrażania swoich potrzeb w taki sposób, aby nie krzywdzić innych.

 

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły