Spaceruj na zdrowie

Czujesz się w pracy znudzony, przepracowany lub zmęczony? Doświadczasz obniżonego nastroju? Pogarsza się twoja efektywność? Tym, co może pomóc ci go podnieść jest…spacer. Nawet, jeśli ma to być zaledwie kilkanaście metrów w korytarzu pomiędzy biurem, a kuchnią.

Oczywiście spacer w parku lub chociażby wyjście z budynku, w którym pracujemy niesie za sobą o wiele więcej korzyści. Możesz wybrać się na krótki spacer razem ze współpracownikiem lub znajomym? Jeszcze lepiej.

W sierpniowym numerze pisma Emotion badacze wskazują, że dzięki chodzeniu (spacerowi) wzrasta poziom energii, zwiększa się zaangażowanie w pracę oraz zainteresowanie nią, a także poprawia się nastrój.

Jeff Miller i Zlatan Krizan z Saint Xavier University przeprowadzili badanie z udziałem 128 studentów. Prosili ich o obejrzenie filmu, który nie był nudny, jednak nie angażował oglądających w znaczny sposób. Film dotyczył chińskiej architektury i trwał 10 minut. Celem badaczy (o którym nie wiedzieli studenci) było wprowadzenie grupy badawczej w stan wyciszenia i spokoju. Badani określali swoje emocje i nastrój tuż po obejrzeniu materiału, na skali przygotowanej przez naukowców.

Następnie podzielono osoby badane na trzy grupy. Przed obejrzeniem kolejnego dziesięciominutowego filmu proszono, aby jedna grupa stała, druga siedziała, a trzecia przeszła pewien dystans na bieżni mechanicznej. Po obejrzeniu drugiego filmu badacze ponownie prosili osoby badane o określenie stanu emocjonalnego.

Osoby, które maszerowały na bieżni deklarowały najbardziej pozytywny nastrój spośród wszystkich uczestników badania, mimo że oglądany film był nudny. Miller zwraca uwagę szczególnie na to, że nawet niewielki wysiłek, krótki spacer poprawiał nastrój osób badanych oraz zwiększał ich zaangażowanie w wykonywaną czynność. Grupa „z bieżni” chętniej oglądała drugi film i chętniej dzieliła się wrażeniami.

Badacze z Saint Xavier University podkreślają, że spacerowanie nie tylko poprawia nastrój. Sprzyja wzrostowi uwagi i poprawie koncentracji w pracy, do której wracamy po przerwie. Dzięki temu zwiększa się efektywność

Od dawna wiemy, że aktywność fizyczna jest pomocna w regulowaniu emocji i nastroju. Badanie Millera i Krizana jest bardzo proste, a wnioski z niego płynące są dalekie od rewolucyjnych, jednak wydaje się, że warto podkreślać pozytywny wpływ ruchu na nasze funkcjonowanie. To ważne szczególnie dla osób, którym na co dzień, w pracy, towarzyszy duży poziom napięcia. Czasami wystarczy zaledwie 10 minut przerwy. Dobrze wykorzystana może znacznie poprawić naszą efektywność w pracy. Warto spróbować.

Źródło: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27100368

 

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły