Sekrety mniej stresującego życia

Chyba każdy z nas miewa takie dni. W pracy urwanie głowy, telefon ze szkoły – dziecko jest chore i trzeba zabrać je do domu, twój partner nie może tego zrobić, bo właśnie jest na spotkaniu, z którego nie może wyjść. Co zrobić? Jak przebić się przez miasto, które właśnie o tej porze jest jednym wielkim korkiem? Jedno, dwa wydarzenia mogą spowodować, że pojawi się w nas napięcie i stres. Nie zawsze muszą być to sytuacje nadzwyczajne. Stres może powodować szybkie tempo życia, mogą go wywołać nawarstwiające się obowiązki, konflikty i trudności w relacjach. Źródeł może być wiele i nie zawsze zdajemy sobie sprawę z ich istnienia lub negatywnego wpływu na nasze samopoczucie i zdrowie.

Ponieważ w Polsce ciągle prowadzi się niewiele badań dotyczących stresu i dobrostanu funkcjonowania człowieka, posłużę się danymi ze Stanów Zjednoczonych. Według wyników narodowej ankiety Stress in America jednym z głównych stresorów mieszkańców USA jest nieustanne sprawdzanie powiadomień w urządzeniach mobilnych. Z pozoru tak niewiele znacząca czynność może realnie, negatywnie wpływać na nasze funkcjonowanie. Dlatego warto podejmować na co dzień działania, które pomagają nam w radzeniu sobie z napięciem i stresem. Nie są to tylko „specjalistyczne narzędzia”, które proponuje psychologia, ale i proste czynności, które każdy z nas może podjąć w dowolnym momencie dnia. Oto przykłady.

Spróbuj zapanować nad wewnętrznym krytykiem

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że to, że martwimy się na co dzień (dom, praca, rodzina, relacje, obowiązki i tak dalej) często nie wynika z tego, co faktycznie dzieje się w naszym życiu, tylko z naszych emocji i przekonań. Zbliżający się deadline bywa trudnym momentem, ale to myśli „Nie dam rady”, „Nigdy tego nie skończę”, „To wszystko się źle skończy i wylecę z pracy” powodują pojawienie się stresu. Kiedy następnym razem poczujesz, że dopada cię stres spróbuj wsłuchać się w swoje myśli i zamienić te negatywne na coś, co pomoże ci się zmobilizować i napędzi cię do działania. Ten krytyczny wewnętrzny głos można opanować.

Pauza

Mówią, że „trening czyni mistrza”, jednak nie zawsze więcej znaczy lepiej. Stres bardzo często pojawia się w sytuacji, w której dopada nas natłok obowiązków i wiele różnych czynności, które mogą naruszyć naszą równowagę emocjonalną i fizjologiczną. Czasami warto na pierwszym miejscu postawić siebie i zadbać o to, aby się sobą zaopiekować. Szansą na to jest umiejętność mówienia „stop” lub zatrzymywania się w pędzie. Jak to zrobić? Zacząć od prostych ćwiczeń oddechowych, zrobić każdego dnia przynajmniej jedną dobrą rzecz dla siebie, dbać o zaspokajanie potrzeb fizjologicznych i słuchać swojego organizmu. To już dużo.

Praktykuj uważność

William James powiedział, że „największą bronią w walce ze stresem jest zdolność do wybierania jednej myśli za miast innej”. Coś w tym jest, prawda? Uważność (mindfulness) to podejście w psychologii, które zachęca nie tyle do wybierania jakichś konkretnych myśli, ile do tego, aby wybierać sposób reakcji w danych sytuacjach. To z kolei prowadzi nas do tego, że warto być blisko siebie: słuchać swojego ciała, obserwować swoje zachowania i emocje w danych sytuacjach. Dzięki temu nauczymy się lepiej rozpoznawać źródła stresu i zapobiegać pojawianiu się napięcia.

Prawo do niemartwienia się

Jakie to czasami trudne, prawda? Bardzo często nadmierny stres związany jest z tym, że nie potrafimy „odpuszczać” kontroli. Mamy potrzebę bycia w gotowości do działania, radzenia sobie z każdym wyzwaniem, każdym problemem – tu i teraz. Czasami jednak warto dać sobie przestrzeń i prawo do okazywania trudnych emocji, do niewiedzy, do wyrażania wątpliwości, do potrzeby wsparcia.

Ludzie, którzy sprawiają, że jest ci lepiej

Badania wskazują, że przyjaźń to naturalna recepta na stres. Oczywiście na jednych z nas zadziała lepiej, na innych będzie miała mniejszy wpływ. Warto jednak pamiętać, że obecność w naszym życiu bliskich ludzi i budowanie trwałych relacji opartych na zaufaniu i więzi daje wsparcie i często spokój, który zapobiega pojawianiu się stresu i napięcia nawet w sytuacjach, które stanowią dla nas wyzwanie.

Bądź wdzięczny

Wdzięczność to emocja, która stanowi dla badaczy jedną z największych zagadek. Okazuje się bowiem, że odczuwanie wdzięczności wyraźnie sprzyja poprawie samopoczucia, przyczynia się wzrostu optymizmu i sprzyja dobrostanowi, czyli zwiększeniu ogólnej satysfakcji z życia. Warto więc być wdzięcznym.

Spokój

Spróbuj wypracować metody, które pomagają ci się uspokoić wtedy, gdy jest to potrzebne. Niektórzy słuchają muzyki, inni wychodzą na krótki spacer, jeszcze inni stosują techniki oddechowe. Sposobów jest wiele i na każdego z nas najlepiej zadziała coś innego. Warto jednak mieć dla samego siebie takie „narzędzie”. Strategie i techniki tego rodzaju pomagają radzić sobie nie tylko z samym stresem, ale i z trudnymi emocjami, które nierzadko pojawiają się w naszym życiu.

 

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły