[RECENZJA] „Edukacja zdrowotna” pod red. Barbary Woynarowskiej

Po 10 latach od ukazania się podręcznika „Edukacja zdrowotna” Barbary Woynarowskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN oddaje w Państwa ręce nową publikację – tym razem przygotowaną przez zespół specjalistów pracujących pod kierunkiem Autorki pierwszego wydania.

„Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka” to kompendium wiedzy dotyczące kształtowania kompetencji umożliwiających ludziom dbanie o zdrowie własne i społeczności, w której żyją. W pierwszej części podręcznika omówiono teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, nakreślono jej etyczne aspekty, opisano role i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną oraz przedstawiono metodykę jej prowadzenia. Druga – praktyczna część – dotyczy wybranych obszarów tematycznych w edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. W tej sekcji, wzbogaconej o gotowe scenariusze zajęć, poruszono zagadnienia związane z edukacją w zakresie:

– dbałości o ciało
– zdrowia psychicznego
– żywienia
– aktywności fizycznej
– bezpieczeństwa
– zdrowia seksualnego
– zapobiegania zachowaniom ryzykownym
– bycia aktywnym pacjentem.

Osobne rozdziały poświęcono edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością intelektualną.

Choć wydawać by się mogło, że „Edukacja zdrowotna” jako podręcznik nie zainteresuje „przeciętnego” człowieka, w książce opisano wiele istotnych w naszym codziennym życiu kwestii. Co ważne, opisano je w sposób przystępny i zrozumiały. W bardzo wielu miejscach autorzy odnoszą się do koncepcji dobrostanu i wszechstronnego, równomiernego rozwoju człowieka w cyklu życia. Poruszają zagadnienia z różnych obszarów ludzkiego funkcjonowania tworząc szeroki obraz. Książka promuje więc tak ważną koncepcję zdrowia, wartą uwagi i nagłośnienia szczególnie w dzisiejszych, wymagających czasach.

Co ważne, podręcznik ten stanowi kompendium wiedzy z zakresu zdrowia, edukacji zdrowotnej oraz społecznej dla każdego z nas. Warto posiadać taką publikację w swojej bibliotece i odwoływać się do niej w różnych momentach życia.

 

Barbara Woynarowska, prof. dr. hab. med., lekarz pediatra, specjalista medycyny szkolnej. Profesor w Katedrze Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii, Wydziale Pedagogicznym UW. Współtwórczyni polskiej koncepcji szkoły promującej zdrowie, kierownik międzynarodowych badań HBSC w Polsce (1990-2004), członek Komitetu Zdrowia Publicznego PAN (od 1999), współautorka edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego (2008). Autorka/wspólautorka ponad 600 publikacji z zakresu medycyny szkolnej, auksologii, medycyny sportowej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły