Recenzja: „Co z tym szczęściem? Psychologia pozytywna w praktyce”

O psychologii pozytywnej mówi się coraz więcej i coraz częściej. Poradnik „Co z tym szczęściem? Psychologia pozytywna w praktyce” autorstwa Iwony Kucharewicz pokazuje, w jaki sposób można, korzystając z narzędzi, które daje psychologia pozytywna, poprawić swoje samopoczucie i funkcjonowanie. Autorka liczy również na to, że poradnik przyczyni się również do popularyzacji psychologii pozytywnej.

 

„Co z tym szczęściem? Psychologia pozytywna w praktyce” to poradnik, który składa się z sześciu działów, w ramach których poruszane są podstawowe aspekty psychologii pozytywnej. Oprócz przedstawienia zarysu historii i rozwoju tej gałęzi psychologii, autorka opisuje takie zagadnienia, jak dobrostan psychiczny, prokrastynacja czy wyuczona bezradność. Dotyka również tematyki związanej z koncepcją osobowości opartą na „ja” czy m.in. tego, w jaki sposób budować poczucie własnej wartości. W poradniku znajduje się również m.in. rozdział poświęcony rezyliencji i wzrostowi potraumatycznemu.

Każdy, kto sięgnie po książkę wydaną w ramach serii Samo Sedno znajdzie w niej coś innego. Studenci i absolwenci psychologii i kierunków pokrewnych szansę na usystematyzowanie wiedzy przekazywanej na studiach. Osoby zainteresowane rozwojem osobistym znajdą w niej źródło wiedzy na temat podstaw psychologii pozytywnej i tego, jak stosować pewne narzędzia w praktyce. Czytelnicy interesujący się psychologią jako szeroką dziedziną nauki zobaczą, w jaki sposób można stosować ją w celu poprawy własnego funkcjonowania i dlaczego staje się coraz bardziej popularna.

W poradniku nie znajdziecie rad dotyczących tego, w jaki sposób stać się szczęśliwym człowiekiem. Zawarte w nim treści pokazują raczej, w jaki sposób możemy zdobywać zasoby oraz korzystać z tych, które już posiadamy po to, aby dążyć do dobrostanu psychicznego (jedno z pojęć stosowanych w psychologii pozytywnej). Jest to pozycja skierowana do osób, które nie miały do czynienia z psychologią pozytywną lub chciałyby przypomnieć sobie jej założenia. Zagadnienia poruszane w poradniku należą bowiem do podstawowej tematyki z zakresu psychologii pozytywnej.

Ciekawe są ćwiczenia zawarte w poradniku. Wyróżniono je na tle pozostałej treści, podobnie jak istotne z punktu widzenia autorki informacje, które warto zapamiętać. Podobnie jak treści, ćwiczenia dotyczą raczej podstawowych zagadnień. Odrobinę szkoda, że autorka wyraźnie nie pisze o tym, że gdy mamy większy problem z jakimś zagadnieniem (np. prokrastynacją czy efektywnym wyznaczaniem celów) warto skorzystać ze wsparcia i pomocy psychologa lub psychoterapeuty. Z pewnością takie informacje przyczyniałyby się do zwiększania świadomości społecznej i edukowania czytelników.

Podsumowując, mam przed sobą ciekawy poradnik dotyczący bardzo popularnej gałęzi psychologii, który przeznaczony jest dla osób, które poznają, czym jest psychologia społeczna. Dzięki obiektywizmowi autorki i przystępnej formie, w przyjemny i łatwy sposób poznacie, czym jest psychologia pozytywna i dlaczego warto korzystać z narzędzi, które proponuje.

Daria Abramowicz

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły