Przygotowanie do sesji egzaminacyjnej jak przygotowanie do zawodów sportowych

Egzamin, sesja, czas zaliczeń na uczelni to wyzwanie dla każdego studenta. Ten czas to często duże napięcie, stres i emocje, które możemy porównać do tego, co towarzyszy sportowcom podczas…zawodów. Podobnie, jak przed startem lub w jego trakcie, studenci mogą odczuwać zwątpienie, lęk, a przede wszystkim wspomniany stres. Te emocje nie różnią się od tego, czego doświadczają zawodnicy.

Właśnie dlatego psychologia sportu często podpowiada, w jaki sposób przygotować się do sesji egzaminacyjnej i jak radzić sobie ze stresem w tych okolicznościach. Oto kilka strategii, które mogą w tym pomóc i jak radzić sobie z trudnymi emocjami i napięciem przed sesją i w trakcie jej trwania.

Wyznaczanie celów. Adekwatne i konstruktywnie wyznaczone cele pomagają nam w przygotowaniu się do egzaminów. Główną rolą wyznaczania celów jest wzbudzenie i utrzymanie motywacji do pracy, co przydaje się na każdym poziomie edukacji. Cele napędzają do działania i pozwalają trwać w procesie przygotowania, nawet w momentach kryzysowych. Psychologowie podkreślają, że w procesie wyznaczania i realizowania celów niezmiernie istotne są dwie kwestie: specyficzny sposób formułowania celów oraz plan działania. Więcej o wyznaczaniu celów pisaliśmy w tym miejscu. Podpowiadamy też, w jaki sposób to zrobić.

Budowanie pewności siebie. Zachęcamy studentów do tego, żeby budowali poczucie pewności siebie podczas uczenia się i powtarzania materiału. Bardzo pomocny jest tu pozytywny dialog wewnętrzny i pewne „napędzanie się” do działania. Dobrą strategią jest rozwiązywanie testów z poprzednich lat (często można je znaleźć w materiałach). Student nabiera wprawy w rozwiązywaniu specyficznego rodzaju zadań, przyzwyczaja się do struktury zadania, uczy się odpowiadania na określone pytania.

Uważność. W psychologii sportu coraz częściej zachęcamy zawodników to tego, żeby praktykowali uważność. Co to znaczy? Chodzi o to, aby być blisko siebie, zwracać uwagę na to, co dzieje się tu i teraz, skupiać się na własnych emocjach i myślach. Dzięki takiej postawie łatwiej nam skupić się na tym, co jest „tu i teraz”. Jesteśmy w stanie zadbać o równowagę pomiędzy nauką i wypoczynkiem, wykorzystać swój potencjał. Takie podejście sprawdza się także w nauce, szczególnie w czasie przygotowań do egzaminów i wyzwań. O uważności (inaczej mindfulness) pisaliśmy między innymi w tym miejscu.

Czas. W kontekście igrzysk olimpijskich mówimy, że kluczowy okres bezpośrednich przygotowań to z reguły 6-8 tygodni. Jeśli powtarzasz materiał, odpowiednie rozłożenie powtórek w czasie jest bardzo istotnym elementem tego procesu. Oczywiście, podobnie jak w przypadku igrzysk, nic nie zastąpi długofalowego uczenia się i „treningu”.

Relaksacja. Sesja to wyczerpujący czas pełen stresu i napięcia. Sportowcy, doświadczając takiego stanu bardzo często korzystają z technik relaksacyjnych. Podobne strategie mogą stosować studenci. W sporcie najczęściej stosuje się trening relaksacyjny polegający na napinaniu i rozluźnianiu konkretnych grup mięśniowych. Do najpopularniejszych technik należą: trening Jacobsona i trening autogenny Schultza. To naprawdę działa!

Oddychanie. Psychologia sportu i radzenie sobie ze stresem? Pierwszy krok to zawsze techniki oddechowe. Najprostsze, najłatwiejsze do stosowania, zajmujące najmniej czasu. O tym, jak je stosować pisaliśmy w tym miejscu. Uwierzcie, że pomagają w szkole, w pracy – w każdej trudnej sytuacji. Dlatego warto korzystać z tych prostych ćwiczeń także w trakcie nauki, powtórek, ale nawet w trakcie egzaminów, gdy czujesz, że stres i napięcie są zbyt silne.

Odżywianie i sen. Krótko mówiąc – potrzeby fizjologiczne. W przygotowaniu się do dużego wyzwania najważniejsze jest zadbanie o to, aby organizm sprawnie funkcjonował. Nawet kilkanaście godzin nauki na dobę nie pomoże w dobrym przygotowaniu się do egzaminu, jeśli nie zadbasz o odpowiednią ilość snu i dobre odżywianie. To samo radzimy sportowcom. Zadbaj o ciało, zadbaj o równowagę ciała i umysłu. W przedegzaminacyjnym pędzie łatwo o tym zapomnieć.

 

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły