Dlaczego osobie chorej na depresję bardzo trudno jest wykonywać podstawowe czynności?

Niezależnie od tego, jak wiele osób nas wspiera i jak wielu bliskich jest obok nas, do pewnego stopnia powinniśmy umieć zadbać o siebie, prawda? Zadbać o sen, o to, abyśmy byli najedzeni – czyli o podstawowe potrzeby fizjologiczne i „bytowe”. Dbanie o siebie to także przewidywanie własnych potrzeb i oczekiwań oraz działania mające na celu ich zaspokojenie. Robimy to po to, aby móc żyć zdrowo i zmierzać ku dobrostanowi, czyli dobremu samopoczuciu i satysfakcjonującemu życiu.

Choć wydaje się to być swego rodzaju podstawowym zadaniem, które każdy z nas ma wobec siebie, osoby chorujące na depresję często nie potrafią tego robić. Dbanie o siebie sprawia im trudność, a z pozoru proste zadania stają się wyzwaniami przekraczającymi możliwości. Wykonanie najbardziej podstawowych czynności może sprawiać problem, a wręcz ból. Warto pamiętać o tym, że osoba chora na depresję chciałaby o siebie dbać, chciałaby robić wszystkie te opisane powyżej rzeczy. Bardzo często to po prostu przekracza jej siły i możliwości. Podkreślanie tego jest szczególnie istotne w kontekście wielu „złotych rad” kierowanych w stronę cierpiących na depresję.

Zanim powiemy „Nie przesadzaj. Weź się w garść.” lub „Musisz o siebie dbać. Co w tym trudnego?” przypomnijmy sobie, że osoba chora na depresję często po prostu nie umie i nie ma siły tego robić. Jak to możliwe? Między innymi z powodu specyfiki choroby. Na poziomie neurologicznym podczas depresji dochodzi do zmian w obszarze płata czołowego mózgu. Obszar ten odpowiada między innymi za funkcje wykonawcze, które obejmują takie zdolności, jak:

– koncentracja uwagi
– podejmowanie decyzji
– kontrola emocji
– przewidywanie
– elastyczne myślenie i ocena zdarzeń
– planowanie i wyznaczanie priorytetów
– pamięć operacyjna

Jeszcze jakiś czas temu naukowcy uważali, że ludzki mózg to trwała struktura, która nie może się zmienić. Dziś wiemy już, że mózg może przystosowywać się do różnych okoliczności. W momencie, w którym objawy depresji ustępują, poszczególne obszary w mózgu zaczynają lepiej funkcjonować. Możliwe jest także opracowywanie pewnych strategii i sposobów, które pomagają w radzeniu sobie w tak trudnej i wymagającej sytuacji. Oczywiście podkreślamy, że w przypadku depresji podstawową kwestią jest korzystanie z pomocy psychoterapeutycznej i psychiatrycznej. Jednocześnie sami także możemy działać. Ponieważ dbanie o siebie jest kluczową dla funkcjonowania kwestią, warto pamiętać o tym, aby:

1. Zaczynać od małych kroków

Podkreślmy to jeszcze raz. Depresja sprawia, że dbanie o siebie – nawet w najbardziej podstawowym zakresie – bywa niezmiernie trudne. Dlatego warto wyznaczać sobie bardzo proste, wydawać by się mogło zbyt proste, cele. Na początek może to być wstanie z łóżka lub zmiana miejsca przebywania na pokój, w którym jest dużo światła. Wbrew pozorom, takie cele mogą być wyzwaniem. Ale realizowane mogą prowadzić do kolejnych i kolejnych. A te do odrobinę większych.

2. Próbować jakiejkolwiek aktywności

Kiedy już uda się realizować podstawowe cele, kluczem jest rozpoczęcie aktywności. Nie chodzi tu absolutnie o sport czy rekreację. Na początku może to być zrobienie sobie samodzielnie posiłku, ubranie się zamiast spędzenia dnia w piżamie. Także w tym przypadku przypominamy – polityka małych kroków. Drobne, małe cele prowadzą do większych. Warto pamiętać o tym, że osiągnięcie nawet najmniejszego jest godne uwagi i docenienia.

3. Karmić zmysły

Wielu specjalistów twierdzi, że w powrocie do zdrowia pomaga dbanie o to, aby pobudzać wszystkie pięć zmysłów. Gdy działamy na smak, węch, wzrok, słuch i dotyk umysł i ciało doznają pobudzenia. W związku z tym poglądem kolejnym krokiem może być słuchanie muzyki podczas spaceru na świeżym powietrzu. Mózg zaczyna „działać” w wielu obszarach. Takie dostarczenie bodźców pomaga poprawiać funkcjonowanie.

4. Zadbać o rutynę

Kiedy już udaje się osiągnąć te podstawowe cele, warto sprobować wypracować pewne rutynowe sposoby funkcjonowania. Pomogą one w zachowaniu „programu dbania o siebie”, ale też pomagają radzić sobie w momentach obniżonego nastroju i kryzysu. Łatwiej trzymać się pewnego i bezpiecznego sposobu funkcjonowania.

Na koniec raz jeszcze podkreślamy, że w leczeniu depresji kluczem jest otrzymanie specjalistycznej pomocy. O tym, gdzie i w jaki sposób jej szukać pisze Monika Dreger w poradniku wydanym przez fundację Instytut Psychologii i Psychoterapii. Jest on dostępny bezpłatnie na stronie fundacji oraz w naszym portalu.

 

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły