Co tak naprawdę znaczy „cieszyć się życiem”?

W czasach pośpiechu, natłoku obowiązków, przypomnień, list zadań do zrobienia i nieustającego stresu zdarza się, że gubimy gdzieś radość z najprostszych rzeczy. Niekoniecznie jest tak, że czujemy się nieszczęśliwi, ale…przyzwyczajamy się do tego, że jest „jakoś”. Taka, często mimowolnie pojawiająca się, postawa nie pomaga w dążeniu do dobrostanu i odczuwania satysfakcji z życia. Dlatego coraz częściej, jeśli jesteśmy świadomi naszych potrzeb i emocji, zależy nam na tym, aby cieszyć się życiem. Pytanie jednak, co to właściwie oznacza i jak określić, czym ta radość z życia tak naprawdę jest.

„Kiedy cieszę się życiem, mam poczucie, że…”

Spróbuj dokończyć to zdanie. Przykładowe odpowiedzi?
– „… spędzam dużo czasu z osobami, które są dla mnie ważne i które mnie uszczęśliwiają.”
– „… jestem blisko siebie i dobrze traktuję samą/samego siebie.”
– „… moje działania odpowiadają moim potrzebom i oczekiwaniom wobec samej/samego siebie.”

To tylko przykłady, bo każdy z nas może dokończyć to zdanie w różny sposób. Takie ćwiczenie może pomóc w określeniu naszych potrzeb i pokazać, co jest dla nas ważne. Jeśli już to wiesz, łatwiej będzie ci zadbać o to, aby to robić. To z kolei może pomóc w odczuwaniu satysfakcji z życia na co dzień.

Co wskazuje na to, że doświadczasz stresu?

Spróbuj przyjrzeć się swoim reakcjom na stres i zidentyfikować, co może powodować, że pojawia się on w twoim życiu. Być może jest coś, co robisz na co dzień, a co przestajesz robić, gdy doświadczasz stresu? Przez to twój dyskomfort może się pogłębiać. Być może to weekendowe spacery, wieczorne długie kąpiele, oglądanie filmów? Spróbuj znaleźć takie rzeczy i czynności, które cię relaksują. To bardzo ważne dla odczuwania satysfakcji z życia, także w codziennym jego rytmie.

Jakich sytuacji możesz uniknąć?

Często przydarzają nam się pozornie proste, drobne sytuacje i komplikacje, które wyraźnie wpływają na nasz nastrój i ogólne samopoczucie. Być może codziennie zapominasz o kupieniu biletu autobusowego i robisz to w ostatniej chwili bojąc się, że spóźnisz się do pracy? Rozwiązaniem może być kupno biletu miesięcznego. Inne sytuacje dnia codziennego także mogą mieć proste rozwiązanie, które może pomóc ci uniknąć stresu, napięcia i trudnych emocji. Warto zastanowić się nad tym i przeanalizować to, co reguluje nasz nastrój w ciągu dnia. Efekt (w postaci lepszego nastroju i samopoczucia) może cię zaskoczyć.

Co sprawia ci przyjemność?

Pisaliśmy już kiedyś o tym, jak być dla siebie dobrym i dobrze się traktować. Warto spróbować robić dla siebie choć jedną dobrą, przyjemną rzecz – każdego dnia. Może to być wyjście do kina, może spacer, a może chwila z ulubioną książką lub serialem. Jeśli trudno ci znaleźć taką rzecz, spróbuj zadać sobie pytanie, co robił(a)byś częściej, gdybyś miał/-a więcej wolnego czasu? Odpowiedź może być bardzo prosta, a skutek – zaskakująco pozytywny.

Równowaga

Cenisz sobie zadowolenie z życia, poczucie satysfakcji i radości? Jednocześnie ważne są dla ciebie obszary takie, jak kariera, które mogą powodować napięcie i sprawiać, że to poczucie dobrostanu się obniża? Warto szukać równowagi i rozwiązań, które pomogą uzyskać pewien optymalny poziom. Jeśli trudno ci to zrobić, nie wahaj się skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty. Specjalista może pomóc ci w dostrzeżeniu miejsc i obszarów, w których możesz pracować nad uzyskaniem równowagi. Wskaże też sposoby na dążenie do dobrostanu.

 

Chcesz odpowiedzieć?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką.

Podobne artykuły